El Projecte de Llei de Ports i Transport Marítim aposta per intensificar l’actual model insostenible aliè a la crisi climàtica i energètica

El passat 3 de maig, el Moviment per la Justícia Climàtica (del que formem part com Ecologistes en Acció) hem tingut l’oportunitat de comparèixer al parlament per expressar la nostra preocupació perquè el Projecte de llei no es fonamenta sobre un canvi de paradigma socioeconòmic, que fa inevitable la sortida de la nostra economia de l’era dels combustibles fòssils

El Projecte de llei planteja com a objectius potenciar l’activitat econòmica i materialitzar noves inversions en infraestructures i serveis portuaris als 45 ports de titularitat de la Generalitat que integra el sistema portuari català, per fomentar els creuers, les embarcacions d’eslores més grans (superiots i megaiots) i el transport de mercaderies apostes que s’emmarquen dins un model en fallida que caldria revertir amb urgència.

El projecte de llei està completament dissociat dels objectius de la llei de canvi climàtic de reducció d’emissions i transició vers una economia baixa en carboni i eficient en l’ús dels recursos actualment en tràmit parlamentari, així com dels objectius del Pla Nacional per la Transició energètica de Catalunya. El transport marítim, recordem, va quedar fora de l‘acord del Clima de París i és urgent actuar amb els instruments jurídics nacionals.

La llei de ports ha de revertir la política que durant anys es ve aplicant sota el concepte de «creixement», destinant recursos públics a infraestructures en molts casos deficitàries amb grans impactes sobre el litoral. Cal recordar que les grans navilieres estan registrades en paradisos fiscals per evitar normatives laborals, socials i ambientals i que concentren gegants beneficis externalitzant els seus costos sobre les poblacions costaneres1 El projecte de Llei obvia qualsevol regulació per mitigar el canvi climàtic i per complir les normatives vigents de qualitat de l’aire i de limitació de 0,5% de contingut de sofre dels combustibles per a ús marítim per a vaixells l’any 2020 (Directiva 2012/33/UE). Ports com el de Nàpols han delimitat àreas de control d’emissions en les seves aigües territorials.

Hem de pensar que fins i tot si ens ho mirem des de dins del marc econòmic vigent, aliè a les conseqüències socials de les seves decisions i aliè a la natura, trobem motius per qüestionar el creixement d’un sector que depèn de manera crítica dels combustibles fòssils. El model vigent està en una bombolla a les acaballes. Moltes organitzacions, entre elles, asseguradores, bancs, governs… estan ja començant a desinvertir en combustibles fòssils2. El propi Fòrum de Davos reconeixia el 2016 que “el canvi climàtic és la més gran amenaça que enfronta l’economia”3. El transport marítim és especialment vulnerable a aquest risc perquè és totalment depenent dels combustibles fòssils i hores d’ara no existeixen alternatives capaces de substituir-los.

Cal també emmarcar la llei en una nou model de territori que inclogui els ports com element de la gestió sostenible del litoral. Un model que des de la sobirania local de les comunitats implicades, hauria de tenir cura dels espais naturals i zones protegides, com ara aiguamolls i deltes. La seva protecció i promoció hauria d’estar garantida per davant de la “necessitat de satisfer les necessitats d’espais” d’unes infraestructures innecessàries.

Per tot allò demanem al Parlament la revisió profunda de l’articulat del projecte de llei per inclore les demandes que el Moviment per la Justícia va presentar en la seva compareixença i perquè limiti i reguli un nou model portuari que respongui als reptes que plantegen el canvi climàtic i les crisi energètica i social

Moviment per la Justícia climàtica, 12 de maig de 2017

El Moviment per la Justícia Climàtica és un grup de persones a títol individual, entitats socials i ecologistes que ens trobem en una preocupació comuna: la lluita contra el canvi climàtic.

@justiciaclima

www.justiciaclimatica.com

Contacte: Lourdes Berdié 650 709 722

1 Documental Freightened trailer https://vimeo.com/159232505

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s