Soroll: a l’Estat espanyol tot just s’actua davant d’aquest greu problema de salut pública

Amb motiu del Dia Internacional de Conscienciació sobre el Soroll i després de la constatació del seu impacte directe sobre la salut de les persones que viuen en zones urbanes, Ecologistes en Acció vol donar visibilitat a aquest problema, el principal causant és el trànsit rodat, que afecta a Europa a una població de 100 milions de persones.

El soroll és considerat per l’OMS com el segon major problema mediambiental a Europa, després de la contaminació de l’aire per partícules, i el seu impacte en la salut està científicament demostrat. El soroll causa des molèsties, estrès, problemes de son, afeccions a les capacitats cognitives i fins i tot malalties cardiovasculars i respiratòries.

El 26 d’abril és el Dia Internacional de Conscienciació sobre el Soroll. Per aquest motiu, l’Agència Europea de Medi Ambient acaba de publicar un informe amb les dades actualitzades de la població afectada i les mesures posades en marxa de tots els estats membres. Es destaca que el trànsit rodat continua sent el principal responsable del soroll. Afecta a 100 milions de persones a Europa, molt per sobre de la resta de fonts, com són el ferrocarril (19 milions), aeroports (quatre milions) i indústria (un milió). Per la seva banda, a l’Estat espanyol 12 milions de persones es veuen afectades per nivells de soroll molestos per a la salut provocats pel trànsit durant el dia i 9,5 milions durant la nit. Més en concret, els problemes de soroll derivats del trànsit rodat a nivell estatal són molèsties més de tres milions de persones, dels quals pateixen molèsties importants 1,5 milions. Un altre milió i mig de persones pateixen alteracions del son. Es calculen 4.000 ingressos hospitalaris l’any i 1.000 morts prematures per aquesta causa.

Recentment la Comissió Europea, en la seva revisió del compliment de la normativa mediambiental de la Unió, ha cridat l’atenció a Espanya pel retard significatiu tant en l’elaboració de mapes de soroll com en l’adopció de plans d’acció.

Pel que fa a la normativa existent, és de destacar que encara que la competència en la regulació del soroll ambiental és municipal, pocs són els municipis que l’inclouen en les seves normatives. Per exemple, a la Comunitat de Madrid de 179 municipis només 41 d’ells disposen d’un capítol específic sobre el soroll, que en alguns casos ni està actualitzat amb la Llei de Soroll de 2003. De fet, la pròpia Comunitat de Madrid no té legislació específica en aquesta matèria.

El trànsit rodat és el responsable del 80% de la contaminació acústica a les ciutats, i els seus efectes es posen de manifest de manera flagrant quan es tracta de grans vies urbanes, les conegudes com a ‘autopistes urbanes’. Aquestes vies, resultat de polítiques que durant més de 50 anys s’han aplicat a les nostres àrees metropolitanes en matèria de transport i urbanisme, van significar la introducció massiva de l’automòbil i el redisseny urbà que es va dur a terme per donar-li cabuda, permetent l’augment constant del nombre d’automòbils que circulaven per les nostres ciutats. Així mateix, constitueixen una autèntica barrera metropolitana que fractura i divideix barris sencers: l’elevat nombre de cotxes que les recorren i l’alta velocitat permesa fan que resultin molt difícils de travessar i impedeixen la connexió i permeabilitat entre els dos costats del mateix barri. A més l’existència d’aquestes vies incrementa els problemes de salut de les persones que resideixen prop pels elevats nivells de soroll i contaminació de l’aire.

És el cas, per exemple, del tram urbà de l’Autovia A-5 pel terme municipal de Madrid, al seu pas pels barris d’Aluche i El Batán, zona densament poblada, on es troben habitatges a menys de dos metres de distància , que pateixen dia rere dia els efectes del soroll i la contaminació. És una vella reivindicació del veïnat del districte Llatina, que actualment s’està mobilitzant amb la campanya ‘Somia la teva avinguda’ per aconseguir la seva gradual remodelació i reconvertir aquest tram en una veritable via urbana.

En el Dia internacional de Conscienciació sobre el Soroll, Ecologistes en Acció vol ressaltar que aquest greu problema passa moltes vegades inadvertit tant per als mitjans de comunicació com per a l’administració pública. Demandem als ajuntaments ia la resta d’administracions a prendre mesures valentes en direcció a un urbanisme i mobilitat sostenibles, que protegeixin la salut dels seus veïns i veïnes i retornin l’espai urbà conquerit per l’automòbil a les persones.
Més informació: Jimena Martínez, portaveu d’Ecologistes en Acció, 687.665.347

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s