Setmana Europea de la Mobilitat: posar fi a les autopistes urbanes

autopista-urbana

Ecologistes en Acció considera prioritari remodelar les vies que, actuant com a veritables autopistes a l’interior de les ciutats, fracturen el territori i impedeixen avançar cap a entorns urbans amb menys impactes ambientals i una major qualitat de vida. La vigília del començament de la Setmana Europea de la Mobilitat, l’organització enumera alguns dels principis bàsics que haurien de regir les polítiques de mobilitat i urbanisme per adaptar-se als reptes presents i futursLes polítiques que durant més de 50 anys s’han aplicat a les nostres àrees metropolitanes en matèria de transport i urbanisme han donat lloc al model urbà actual. Un patró que ha ordenat el territori en funció de les lògiques mercantils i financeres que el model de producció i consum anava requerint en cada moment. Un dels seus aspectes més visibles va ser la introducció massiva de l’automòbil i el redisseny urbà que es va dur a terme per donar-li cabuda, permetent l’augment constant del nombre d’automòbils que circulaven per les nostres ciutats.

D’aquells eixamplaments de carrers i de l’eliminació de les seves corresponents “obstacles” (tramvies, bulevards, arbres) vénen aquestes autopistes urbanes que podem trobar en qualsevol ciutat de l’Estat espanyol. Aquestes vies suposen una autèntica barrera metropolitana que fractura i divideix barris sencers: l’elevat nombre de cotxes que les recorren i l’alta velocitat permesa fan que resultin molt difícils de travessar -en determinats trams resulta pràcticament impossible- i impedeixen la connexió i permeabilitat entre els dos costats.

L’existència d’aquestes vies incrementa els problemes de salut de les persones que resideixen prop pels elevats nivells de soroll i contaminació de l’aire. Així mateix, en ser el canal d’entrada per a milers de cotxes a la ciutat, dificulten la necessària tasca de reduir el nombre de cotxes que circulen per les nostres urbs i disminuir la seva velocitat.

Aplicant mesures en les que l’espai urbà conquerit per l’automòbil es retorni a les persones, a les bicicletes i als autobusos, podrem fer de les nostres ciutats llocs més habitables i preparats per als reptes en els quals estem immersos. El primer d’ells, el canvi climàtic: si no es redueixen les emissions provocades pels automòbils, no podrem evitar que la temperatura mitjana global s’incrementi per sobre dels 1,5 ºC.

D’altra banda, l’esgotament del petroli, en potència des de 2006, origina que l’economia basada en l’augment constant del consum de petroli i la progressiva expansió de les ciutats impulsada per cotxes que es desplacen des de distàncies cada vegada majors ja no resulti viable a mitjà termini. En definitiva, sobren raons per treballar per que les nostres ciutats siguin menys dependents de l’automòbil. Això passa, entre altres qüestions, per eliminar les autopistes urbanes, vestigi d’unes polítiques de mobilitat i urbanisme obsoletes.

Alguns exemples d’autopistes urbanes:

Madrid. Nacional 5 al seu pas pels barris d’Aluche i El Batán.
Burgos. La BU-11, al seu pas per diversos barris de la ciutat.
Alacant. Avinguda de Dénia.
Les Palmes de Gran Canària. La GC-1, en el seu pas per la ciutat.

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s